Gentile da Fabriano, Adorazione dei Magi (1423)
Αμέσως μετά, μια τοιχογραφία με την ίδια θεματολογία στον Άγιο Νικόλαο Ορφανό της Θεσσαλονίκης (περίπου 1320):
Τον 14ο αι., οι δυτικές εικόνες των Χριστουγέννων ενδιαφέρονται να απεικονίσουν όχι το υποτιθέμενο βασικό θέμα της εικόνας αλλά τη δόξα των «Μάγων». Οι οποίοι, όπως μπορεί να αντιληφθεί κάποιος, δεν είναι παρά οι τοπικοί δυτικοί φεουδάρχες και αστοί άρχοντες του ιταλικού 14ου και 15ου αι. με τις ενδυμασίες της εποχής τους. Η θρησκεία μετατρέπεται σε πρόφαση για την επίδειξη του πλούτου του προσκυνητή. Όσο προχωρά ο καιρός (δεύτερος πίνακας, 1423) οι «Μάγοι» επιδεικνύουν όλο και περισσότερο την γήινη ισχύ τους και, μάλιστα, γίνονται ατελείωτη στρατιά με ακόλουθους κι άλογα. Ταυτόχρονα, οι προσεκτικά κρυμμένοι άγγελοι του πρώτου πίνακα (1384) εξαφανίζονται στον δεύτερο (1423). Τα υποτιθέμενα κεντρικά πρόσωπα, αυτά που δέχονται την προσκύνηση, μοιάζουν με φτωχούς συγγενείς των νέων γήινων θεοτήτων, φεουδαρχών κι αστών.
Με κάτι τέτοια, ο δρόμος για τη νεοτερική, τέλος κάθε έτους, επίδειξη πλούτου με τα λαμπιόνια, και τα «όσο μεγαλύτερα γίνεται» δέντρα που ανάβουν οι σημερινοί δήμαρχοι-τελετάρχες έχει ανοιχτεί, όπως και για τα υπερθεάματα στο απρόσωπο κέντρο της κάθε μεγαλούπολης. Σε αντίθεση με τα γλέντια στις γειτονιές και στις τοπικές πλατείες, όπου οι άνθρωποι γνωρίζονται αναμεταξύ τους. Και περνάν καλύτερα.
Στην τρίτη εικόνα, ένας άλλος πολιτισμός, την ίδια εποχή (14ος αι.). Οι Μάγοι δεν έχουν κάτι ιδιαίτερα φανταχτερό, δεν καταλαμβάνουν το κεντρικό μέρος της απεικόνισης. Δεν απεικονίζεται η φρουρά κι οι υπηρέτες κάποιου βυζαντινού Δυνατού, που θα αναδείξει τον εαυτό του παριστάνοντάς τον ως Μάγο με τα δώρα. Η βυζαντινή «αντίστροφη προοπτική», οδηγεί σε μια τέχνη απελευθερωμένη από τον αναγκαστικό νατουραλισμό της φωτογραφικής μηχανής, κι αναπαριστά τους Μάγους μικρότερους (αν και βρίσκονται πιο κοντά στο θεατή) σε μέγεθος από την Παναγία, για να δείξει τις ιδεολογικές προτεραιότητες της κοινωνίας. Και, κάνοντας λόγο για ιδεολογικές προτεραιότητες, δεν μιλάμε για μια πόλη –τη Θεσσαλονίκη του 14ου αι.– βυθισμένη στην αμάθεια και τη φτώχεια ή την θρησκευτική προκατάληψη: Αλλά για μια πόλη που διεξήγε εμπόριο με χώρες από τη Γαλλία ως τη Συρία και από την Αίγυπτο ως τη Ρωσία, μια πόλη-κέντρο μελέτης της αρχαίας γραμματείας, όπου εκδίδονταν στη σύγχρονη μορφή τους πολλά αρχαιοελληνικά έργα (από τον Δημήτριο Τρικλίνιο, το Θωμά Μάγιστρο και άλλους). Μια πόλη που επίσης ήταν παραγωγικό-βιοτεχνικό κέντρο (με εργαστήρια μεταλλοτεχνίας, κεραμικής, μεταξιού, βυρσοδεψίας, υαλουργίας, γουνοποιίας, εγκαυστικής, ξυλουργίας, ίσως επεξεργασίας ελεφαντοστού, και υφαντήρια χαλιών και μάλλινων ρούχων), στην οποία εμφανίστηκε το κίνημα των Ζηλωτών.
Δύο πολιτισμοί, δύο δρόμοι, λοιπόν.
Καλά Χριστούγεννα σε όλες και όλους
από τη δημοτική παράταξη Μένουμε Θεσσαλονίκη
=================================================================================
Καλές Γιορτές!!!Ολόθερμες ευχές
για ένα δημιουργικό, ειρηνικό και ευτυχισμένο 2018
Για το Δ.Σ.
|
Σας ευχαριστούμε θερμά για
την εμπιστοσύνη σας
& σας ευχόμαστε
Καλά Χριστούγεννα
& Ευτυχισμένο το 2018!
την εμπιστοσύνη σας
& σας ευχόμαστε
Καλά Χριστούγεννα
& Ευτυχισμένο το 2018!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ.
ΘΕΜΑ:«Ἐπὶ γῆς εἰρήνῃ» - «Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλὰ μάχαιραν»
Χριστούγεννα 2017
Ἐν τῷ Ἱερῷ Ἐπισκοπείῳ
Ἀριθ. Πρωτ. 744
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 207ῃ
ΘΕΜΑ: «Ἐπὶ γῆς εἰρήνῃ» - «Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλὰ μάχαιραν».
Ἀγαπητοί μου Χριστιανοί,
-Α-
Ὅταν γεννήθηκε ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός, «ἐγένετο ... πλῆθος στρατιᾶς οὐρανίου αἰνούντων τὸν Θεὸν καὶ λεγόντων · δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία», ἀναφέρει ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς (Λουκᾶ β΄ 13-14). Ἕνα πλῆθος στρατιᾶς ἀγγέλων ἀπὸ τὸν Οὐρανό, δοξολογοῦσαν τὸν Θεὸ καὶ ἔλεγαν · ἄς εἶναι δόξα στὸν Θεὸ τὸν ὕψιστο · καὶ σ’ ὁλόκληρη τὴν γῆ, ποὺ εἶναι ταραγμένη ἀπὸ τὰ βίαια πάθη της, ἄς βασιλεύση ἡ θεϊκὴ εἰρήνη · διότι τώρα, ὁ Θεός, μὲ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ Του, ἐκδήλωσε τὴν εὐαρέσκειά του στοὺς ἀνθρώπους.
Βέβαια, ἐκείνη τὴν ἐποχή, κυριαρχοῦσε σὲ ὅλο τὸν τότε γνωστὸ κόσμο ἡ λεγομένη PAX ROMANA, ἡ Ρωμαϊκὴ εἰρήνη, ἀφοῦ παντοῦ ἁπλωνόταν ἡ Ρωμαϊκὴ αὐτοκρατορία. Αὐτή, ὅμως, ἡ εἰρήνη, κυριαρχοῦσε θεωρητικά. Γιατί, στὴν πράξη, ἐπαναστάσεις καὶ πόλεμοι και σφαγὲς καὶ ποικίλες καταστροφὲς συνέβαιναν, πότε ἐδῶ καὶ πότε ἐκεῖ, ἰδιαίτερα στὴν περιοχὴ τῆς Παλαιστίνης, ὅπου οἱ ἑβραῖοι κάθε τόσο ἐπαναστατοῦσαν ἐναντίον τῶν Ρωμαίων.
Ἀλλὰ καί, γενικώτερα, ἡ ἀνθρωπότητα ἦταν ὑποδουλωμένη στὰ σαρκικὰ πάθη, στὴν διαφθορὰ καὶ στὴν ἁμαρτία. Καὶ σ’ αὐτὸ συντελοῦσε ἡ λατρεία τῶν ψεύτικων θεῶν, οἱ ὁποῖοι ἦταν ἡ προσωποποίηση τῶν ποικίλων παθῶν, κάνοντας τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὶς κοινωνίες νὰ ζοῦν σὲ μιὰ μόνιμη ψυχικὴ ἀναστάτωση καὶ ταραχή.
-Β-
Ὅλα αὐτά, ὅμως, τὰ ἄλλαξε μὲ τὴν Γέννησή Του ὁ Χριστός. «Ἰδοὺ καινὰ ποιῶ πάντα» (Ἀποκ. κα΄5) διεκήρυξε. Ὅλα τὰ κάνω καινούργια. Καὶ κυρίως τὶς καρδιές, ὅπως θὰ βεβαιώσῃ ὁ ἀπόστολος Παῦλος : «εἴ τις ἐν Χριστῷ, καινὴ κτίσις · τὰ ἀρχαῖα παρῆλθεν, ἰδοὺ γέγονε καινὰ τὰ πάντα» (Β΄ Κορ. Ε΄ 17). Δηλαδή, κάθε ἕνας, ποὺ εἶναι ἑνωμένος μὲ τὸν Χριστὸ εἶναι νέο δημιούργημα. Ἡ ἀρχαία κατάσταση, τὴν ὁποία εἶχε δημιουργήσει ἡ ἁμαρτία, πέρασε. Ὅλα ἔχουν γίνει καινούργια.
Κι’ αὐτὸ φάνηκε πάνω στὰ πράγματα. Ἡ μετάνοια ἄλλαξε τὴν Σαμαρείτιδα, τὸν ληστή, τὴν ἁμαρτωλὴ γυναῖκα, τοὺς δημίους τῶν χριστιανῶν, τοὺς βαρβάρους λαούς, φέρνοντας τὴν εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ στὶς ταραγμένες καρδιές. Κι’ ἀπὸ ἐκεῖνο τὸν ἁμαρτωλὸ κόσμο, ξεπήδησε τὸ «νέφος», τὸ σύννεφο τῶν μαρτύρων καὶ τῶν ἁγίων, μέχρι καὶ τὰ νεώτερα χρόνια ἀπὸ τὰ διάφορα «γκουλάγκ», τὸ «νέφος», ποὺ εἶναι τὸ στολίδι καὶ τὸ καύχημα τῆς Ἐκκλησίας.
-Γ-
Ὅμως, κάποιος ἄπιστος ἤ δίσπιστος θὰ μποροῦσε νὰ πῇ - ὅπως, ἄλλωστε τὸ ἀκοῦμε συχνά : Καλὰ ὅλα αὐτά. Ἀλλὰ ποῦ εἶναι ἡ εἰρήνη ποὺ ἔφερε ὁ Χριστός ; Τὸ ἐρώτημα μοιάζει εὐλογοφανές, μὰ δὲν εἶναι. Γιατὶ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ἔχει δώσει τὴν ἀπάντηση. Καὶ εἶπε : «Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην ἐπὶ τὴν γῆν · οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλὰ μάχαιραν. Ἦλθον γὰρ διχάσαι ἄνθρωπον κατὰ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ καὶ θυγατέρα κατὰ τῆς μητρὸς αὐτῆς καὶ νύμφην κατὰ τῆς πενθερᾶς αὐτῆς · καὶ ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοὶ αὐτοῦ» (Ματθ. ι΄ 34-36). Δηλαδή, δὲν ἦρθα νὰ φέρω εἰρήνη σὰν κοσμικὸς ἄρχοντας, ὅπως κάποιοι φαντάζονται. Ὄχι · ἀλλὰ ἦλθα νὰ φέρω διαίρεση καὶ διχασμό, γιὰ τὰ ὁποῖα, ὅμως, δὲν εἶναι ὑπεύθυνο τὸ Εὐαγγέλιό μου, ἀλλὰ ἡ κακία τῶν ἀνθρώπων. Διότι ἦλθα νὰ χωρίσω τὸν πιστὸ καὶ εὐθὺ ἄνθρωπο ἀπὸ τοὺς ἄπιστους συγγενεῖς του. Κι’ ἔτσι ἐχθροὶ τοῦ πιστοῦ ἀνθρώπου θὰ εἶναι οἱ ἄνθρωποι τοῦ σπιτιοῦ του, ποὺ δὲν θὰ δεχθοῦν τὸ εὐαγγέλιό μου, τὸ ὁποῖο φέρνει τὴν ἀληθινὴ καὶ οὐρἀνια εἰρήνη.
Αὐτὰ διεκήρυξε ὁ Κύριος. Καὶ τὰ βλέπουμε ὄχι μόνο μέσα στὴν οἰκογένεια, ἀλλὰ καὶ στὴν κοινωνία καὶ σ’ ὁλόκληρο τόν κόσμο. Ἐφ’ ὅσον οἱ ἄνθρωποι παραμένουν πεισματικὰ ἐχθροὶ τοῦ Χριστοῦ καὶ ἀμετανόητοι, θὰ πολεμοῦν τὴν ἀλήθεια. Ὁπότε εἰρήνη δὲν θὰ ὑπάρχῃ. Μακάρι νὰ τὸ καταλάβουν αὐτὸ οἱ μεγάλοι καὶ ἰσχυροὶ τοῦ κόσμου, ποὺ ἐνῷ διακηρύσσουν ὅτι ἀγωνίζονται γιὰ τὴν εἰρήνη, ἐν τούτοις τὸ πολυπόθητο αὐτὸ ἀγαθὸ εἶναι ἐν πολλοῖς ἄπιαστο ὄνειρο. Ἄν δὲν ὑπάρξῃ μετάνοια, βαθειὰ καὶ εἰλικρινὴς μετάνοια, στὶς ψυχές, οἱ ἄνθρωποι, κυριολεκτικά, θὰ τρωγόμαστε «μὲ τὰ ροῦχα» μας καὶ μεταξύ μας.
Τὸ μυστικό, λοιπόν, τῆς εἰρήνης εἶναι ἡ μετάνοια καὶ ἡ προσκόλλησή μας στὸν Χριστό, τὸν μοναδικὸ εἰρηνοποιό. Τὰ λεγόμενα «ρεβεγιόν», τὰ ξεφαντώματα, οἱ διασκεδάσεις κι ὅλες οἱ φευγαλέες κοσμικὲς ματαιότητες μόνο ταραχὴ καὶ πίκρα ἀφήνουν στὴν ψυχή. Γι’ αὐτό, ἄς γιορτάσουμε Χριστούγεννα μὲ τὸν Χριστό. Ἔτσι, καὶ μόνον ἔτσι, θὰ ἔχουμε χαρὰ βαθειὰ καὶ ἀληθινὴ εἰρήνη, τὴν ὁποία ὁλόψυχα εὔχομαι σὲ ὅλους. Χρόνια πολλά, ἅγια, εὐλογημένα.
Διάπυρος πρὸς Χριστὸν εὐχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ὁ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ Κονίτσης Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΔ & ΣΑ
ΔΗΜΟΥ
ΘΕΡΜΗΣ
Χριστούγεννα!
-
Ο Θεός από άπειρη αγάπη «εκκενώνει
εαυτόν» και γίνεται Θεάνθρωπος ,
για να σώσει όλους τους ανθρώπους.
-
Ο Θεός με την ενανθρώπηση του γίνεται
άνθρωπος για να κάνει τον άνθρωπο
κατά χάρη Θεό.
-
Η γέννηση του Θεανθρώπου είναι η
γενέθλιος ημέρα της άκρας ταπείνωσης
, της άπειρης αγάπης του Θεού και
της εισόδου του ανθρώπου στον
Παράδεισο.
Ο Πρόεδρος
και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
του Συνδέσμου , σας εύχονται
ΚΑΛΑ και ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ Χριστούγεννα
και ο καινούριος χρόνος 2018 να σας
φέρει , υγεία, χαρά και Αγάπη Χριστού.
Η Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Στυλιανή
Βρέττα Αλέξανδρος
Γ.Καραγιάννης
Σμηναγός
ε.α. Ταξίαρχος
ε.α.
(
τηλ. επικ. 6944247972)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~