Διαχρονικά οι Ελληνο-Αλβανικές σχέσεις έχουν περάσει από πολλές δοκιμασίες. Το ιστορικό παρελθόν των δύο χωρών μπορεί να καταγραφεί μόνο από ιστορικούς και εκπαιδευτικούς, γνώστες των ιδιαιτεροτήτων που διαμόρφωσαν η βυζαντινή, οθωμανική και νεώτερη συνύπαρξη των δύο λαών στην περιοχή.
Η ανακοίνωση της εφορείας αρχαιοτήτων Ιωαννίνων περί πρότασης σχεδίου υλοποίησης και δημιουργίας μουσειακών διαδραστικών χώρων πολιτισμού σε Ιωάννινα και Τεπελένι που θα εστιάζουν στην ιστορία και την κληρονομιά του Αλή Πασά δημιουργεί απορία και ανησυχία.
Απορία για την επιλογή της χρονικής στιγμής όταν η πολιτική ηγεσία της γείτονος χώρος με συνεχείς δηλώσεις και αλυτρωτικές διαθέσεις θέτει ζητήματα σε βάρος της Ελλάδος.
Ανησυχία γιατί το πρόγραμμα δεν υποστηρίζεται από την Πανεπιστημιακή Κοινότητα, την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και την Εκκλησία (Ιερές Μητροπόλεις της Ηπείρου, Αυτοκέφαλη Αρχιεπισκοπή Αλβανίας).
Η ιστορική μελέτη γεγονότων με ιδιαίτερη εθνική σημασία όπως είναι οι αγώνες των Σουλιωτών δεν μπορεί να ανατεθεί σε μια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Οι Ηπειρώτες και ιδιαίτερα οι Σουλιώτες θα περίμεναν λ.χ. από την Εφορεία αρχαιοτήτων Ιωαννίνων και την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου στην Αθήνα να προβληθούν τα Ιστορικά, Αρχαιολογικά και Λαογραφικά στοιχεία της Σουλιώτικης Συμπολιτείας. Μιας κοινότητος με στενούς δεσμούς οικογενειακής τιμής και ήθους, με άνδρες, γυναίκες και παιδιά που αγωνίζονταν να διατηρήσουν την εθνική και θρησκευτική τους ταυτότητα, την οποία προσπάθησε να εξαφανίσει ο Αλή Πασάς.
Επειδή εύκολο είναι να κάνει κάποιος κριτική σε αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης, αντιπροτείνω την διόρθωση του σχετικού εγγράφου από την Υπουργό Πολιτισμού με την αλλαγή του Προγράμματος και την συμμετοχή θεσμικών φορέων – συνομιλητών της Πολιτείας, της Ακαδημίας Αθηνών, της Εκπαιδευτικής Κοινότητας, Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Ηπείρου δεν υπήρξε ως ιστορική φυσιογνωμία μόνο ο Αλή Πασάς.
Πλήθος πνευματικών ανθρώπων, εθνικών ευεργετών και Ιεραρχών με τα έργα τους και τις ιδέες τους τίμησαν την Ηπειρωτική Γή.
Ανεπίτρεπτο λάθος η επιλογή του προσώπου του Αλή Πασά που θα προβληθεί, για τα έργα και τις ημέρες του εναντίον των υπόδουλων Ελλήνων, ο χαρακτήρας και η συμπεριφορά του οποίου ήταν σκληρή ακόμη και εναντίον ομόθρησκών του. Κάθε μουσειακή δραστηριότητα περιλαμβάνει και περιέχει παιδαγωγικά μηνύματα ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικίες όταν εκείνες διαπλάθουν συνειδήσεις.
Η πολιτιστική δραστηριότητα εκφράζει την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό εκπροσωπεί τους απόδημους, τους ομογενείς μας και διαμορφώνει την εθνική μας ταυτότητα.
Ποτέ δεν είναι αργά να γίνει επανόρθωση του λάθους με την έκφραση συγγνώμης προς τους απογόνους των Σουλιωτών και την διόρθωση του σχετικού εγγράφου.
Υ.Γ. Να προβλέψω πως η επόμενη κίνηση θα είναι η αδελφοποίηση του Δήμου Σουλίου με το Δήμο Τεπελενίου;
Νικόλαος Γεωργίου,
Η ανακοίνωση της εφορείας αρχαιοτήτων Ιωαννίνων περί πρότασης σχεδίου υλοποίησης και δημιουργίας μουσειακών διαδραστικών χώρων πολιτισμού σε Ιωάννινα και Τεπελένι που θα εστιάζουν στην ιστορία και την κληρονομιά του Αλή Πασά δημιουργεί απορία και ανησυχία.
Απορία για την επιλογή της χρονικής στιγμής όταν η πολιτική ηγεσία της γείτονος χώρος με συνεχείς δηλώσεις και αλυτρωτικές διαθέσεις θέτει ζητήματα σε βάρος της Ελλάδος.
Ανησυχία γιατί το πρόγραμμα δεν υποστηρίζεται από την Πανεπιστημιακή Κοινότητα, την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και την Εκκλησία (Ιερές Μητροπόλεις της Ηπείρου, Αυτοκέφαλη Αρχιεπισκοπή Αλβανίας).
Η ιστορική μελέτη γεγονότων με ιδιαίτερη εθνική σημασία όπως είναι οι αγώνες των Σουλιωτών δεν μπορεί να ανατεθεί σε μια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Οι Ηπειρώτες και ιδιαίτερα οι Σουλιώτες θα περίμεναν λ.χ. από την Εφορεία αρχαιοτήτων Ιωαννίνων και την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου στην Αθήνα να προβληθούν τα Ιστορικά, Αρχαιολογικά και Λαογραφικά στοιχεία της Σουλιώτικης Συμπολιτείας. Μιας κοινότητος με στενούς δεσμούς οικογενειακής τιμής και ήθους, με άνδρες, γυναίκες και παιδιά που αγωνίζονταν να διατηρήσουν την εθνική και θρησκευτική τους ταυτότητα, την οποία προσπάθησε να εξαφανίσει ο Αλή Πασάς.
Επειδή εύκολο είναι να κάνει κάποιος κριτική σε αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης, αντιπροτείνω την διόρθωση του σχετικού εγγράφου από την Υπουργό Πολιτισμού με την αλλαγή του Προγράμματος και την συμμετοχή θεσμικών φορέων – συνομιλητών της Πολιτείας, της Ακαδημίας Αθηνών, της Εκπαιδευτικής Κοινότητας, Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Ηπείρου δεν υπήρξε ως ιστορική φυσιογνωμία μόνο ο Αλή Πασάς.
Πλήθος πνευματικών ανθρώπων, εθνικών ευεργετών και Ιεραρχών με τα έργα τους και τις ιδέες τους τίμησαν την Ηπειρωτική Γή.
Ανεπίτρεπτο λάθος η επιλογή του προσώπου του Αλή Πασά που θα προβληθεί, για τα έργα και τις ημέρες του εναντίον των υπόδουλων Ελλήνων, ο χαρακτήρας και η συμπεριφορά του οποίου ήταν σκληρή ακόμη και εναντίον ομόθρησκών του. Κάθε μουσειακή δραστηριότητα περιλαμβάνει και περιέχει παιδαγωγικά μηνύματα ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικίες όταν εκείνες διαπλάθουν συνειδήσεις.
Η πολιτιστική δραστηριότητα εκφράζει την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό εκπροσωπεί τους απόδημους, τους ομογενείς μας και διαμορφώνει την εθνική μας ταυτότητα.
Ποτέ δεν είναι αργά να γίνει επανόρθωση του λάθους με την έκφραση συγγνώμης προς τους απογόνους των Σουλιωτών και την διόρθωση του σχετικού εγγράφου.
Υ.Γ. Να προβλέψω πως η επόμενη κίνηση θα είναι η αδελφοποίηση του Δήμου Σουλίου με το Δήμο Τεπελενίου;
Νικόλαος Γεωργίου,
εκπαιδευτικός - συγγραφέας,
μέλος Δ.Σ. Ηπειρωτικής Εστίας Θεσσαλονίκης